- Komerční sdělení -novinky

Kuchaři něj nedají dopustit, lékaři také. Jak využít sílu česneku?

Velmi zdravý je i černý česnek.

Nejzdravější je surový, i když si to ptá svou daň v podobě následného zápachu z úst.

Jeho léčivé účinky však lidstvo využívá více než 5000 let a právě v přechodném období, kdy je naše imunita zkoušena různými viry a bakteriemi, je více než vhodným doplňkem ve stravě a přírodním antibiotikem.

Česnek posiluje imunitu, působí protizánětlivě, pomáhá v udržování zdravého kardiovaskulárního systému, jeho antibakteriální vlastnosti dokonce zlepšují stav pleti a vlasů a kromě toho výrazně vylepšuje chuť jídla.

Surový a smradlavý

Česnek nelze považovat za surovinu, kterou by většina domácností nevlastnila. Po ruce ho máme snad vždy.

Surový česnek můžeme konzumovat nakrájený na topince s máslem a solí. Je to klasika, kterou si dopřeje nejeden z nás v době podzimu či zimy, ať už jako prevenci nebo jako léčbu nachlazení.

Charakteristické aroma česneku způsobují silice, které se uvolňují při narušení buněčné stěny a na vzduchu oxidují.

Proto je dobré čerstvý česnek před snědením okysličit. Například nakrájet ho na menší kousky nebo protlačit přes lis.

Ostrou chuť česneku zmírníte smícháním s medem, který je také prospěšný při nachlazení. Pokud je váš žaludek na čerstvý česnek citlivý, zajedzte ho například chlebem a nekonzumujte ho večer.

Čerstvý česnek je nejlepší skladovat na chladném tmavém místě, ideálně v komoře.

Chcete-li čerstvý česnek udržet co nejdéle „jako nový“, můžete jej uložit ve skleněných lahvích v chladničce. Stačí stroužky oloupat, vložit do lahví, zalít vinným octem a uložit do chladničky na dva dny. Potom láhve s česnekem vyberte, vylijte ocet a česnekové stroužky zalijte olivovým olejem až po vrch láhve. Takto naložený česnek můžete skladovat v lednici a použít podle potřeby.

Konzumovat ho však můžete i v jiných, znesiteľnejších formách jak jen v syrovém stavu.

pečený česnek

Méně tradiční, ale o to zajímavější je využití pečeného česneku. Pečením ztratí česnek svůj nepříjemný ostrý charakter a získá nasládlou oříškovou chuť. Díky tomu je lépe stravitelný, což ocení lidé, pro které je čerstvý česnek příliš těžký na žaludek.

Pečený česnek si můžete natřít například rovnou na topinky, ale má mnohem širší využití. Jen pozor na množství. I pečený česnek dokáže snižovat tlak a po snědení velkého množství vám může být těžko nebo se vám zatočí hlava.

Dochutíte jím polévky či omáčky, výborně se hodí na ozvláštnění obyčejné bramborové kaše, ale i do pomazánek, cizrnové hummus nebo pro přípravu domácí majonézy. Hotový pečený česnek vám ve vzduchotěsné nádobě v lednici vydrží jeden až dva týdny.

Černý česnek

O černém česneku někteří hovoří jako o fermentovaném. Není to však zcela tak. Vzniká spíše velmi dlouhým pečením na nízké teplotě.

Doma se takto připravit dá, není to však vůbec jednoduché. Odborníci, kteří se jeho výrobou zabývají, používají náročnější technologické postupy. Klasický česnek se nechává ve speciální komoře se stabilní vlhkostí a teplotou mezi 60 a 77 stupni.

Takové podmínky dokáže v běžné domácnosti zajistit málokdo. Zejména, když musí trvat 60 – 90 dní, jak to je při přípravě černého česneku. Při této teplotě se česnek pomalu peče a získává stále tmavší odstín.

Tento biologický enzymatický proces výrazně mění konzistenci, barvu i pach česneku. Chuť je nasládlá, někomu připomíná dokonce pečené švestky či balsamico a nedráždí žaludek.

V této podobě je také velmi zdravý, obsahuje velké množství antioxidantů a vitamíny A, B1, B2, B3, B5, B6 a C či minerály – jód, vápník, železo, selen, hořčík, draslík, fosfor, zinek, sodík a mangan. Na trhu je dostupný i ve formě černých stroužků, je zpracován i do kapslí ve vitamínových doplňcích nebo jako pasta či prášek.

Related articles

Comments

- Reklama -spot_img

Nejnovější články

Reklama