Typografie má při tvorbě webu své pevné místo. Aby byl design webu dokonalý, je důležité vybrat správný font, velikost písma, barvu nebo třeba řádkování. Tyto a další typografická pravidla mají obrovský vliv na to, jak čtenář text vnímá. Pojďte si o nich přečíst víc.
Co je typografie?
Slovo typografie je odvozené z řeckých slov „typos“, což znamená „forma“, a „graphien“, což znamená „psát“. Typografii pak můžeme definovat jako umělecko-technický obor, který se zabývá uspořádáním písmen do vizuálně přitažlivého a čitelného textu. Typografik je pak osoba, která tuto činnost vykonává. Typografie se také dělí na dva směry:
- Mikrotypografie se zaměřuje na uměleckou tvorbu písma.
- Makrotypografii můžete znát pod jiným a častějším pojmem – grafická úprava – a ta se zabývá umístěním písmen na stránce, rozložením titulků, samotného textu a ilustracemi.
Typografie tak hraje velkou roli například při tvorbě webového designu, na kterém se podílejí grafici – ti dávají webu výslednou vizuální podobu. Pojďme si ale nejdřív říct, kdy se typografie zrodila.
Typografie: rychlé historické okénko
Začátky dějin typografie můžeme zařadit do poloviny 15. století, do doby, kdy Johannes Gutenberg vynalezl knihtisk. Samotná typografie ale existovala mnohem dříve, jako jedinečné umění tvořit slova i bez větších technologických možností. Nicméně byl to právě knihtisk, který změnil způsob, jakým byly knihy a texty vytvářené a šířené, a položil základy moderní typografie. Postupem času se vyvinulo nespočet různých písem a typografických stylů, které ovlivnily tisk a design.
Typografie a pravidla při tvorbě webu
Typografie je mocným nástrojem, díky kterému můžete ovlivnit, co si uživatelé myslí. Když použijete správné písmo, velikost a mezery, můžete v uživatelích vyvolat určité pocity. Proto je dobré si nechat poradit od zkušených grafiků, kteří mají s tvorbou loga nebo webdesignu bohaté zkušenosti.
Existuje několik typografických zásad, které mají vliv na to, jak vnímáme text:
1) Kontrast
Kontrastem lze vyvolat určité emoce a upoutat pozornost čtenáře. Vytvoření kontrastu se může zdát jako snadný úkol, ale měli byste být při něm velmi opatrní. Nepoužívejte příliš kontrastní barvy, jako je černá a bílá. Černou raději nahraďte šedou barvou, nebo ještě lépe, držte se klasicky tmavého textu na světlém pozadí.
2) Velikost písma
Velikost písma na webové stránce je důležitá, protože je zodpovědná za čitelnost textu. Chybu neuděláte, pokud velikost písma pro hlavní text webové stránky nastavíte na 16 pixelů.
Velikost písma má co dočinění i s hierarchií obsahu. Pokud chcete, aby si uživatelé nějakou informaci přečetli jako první nebo chcete nějaké sdělení zdůraznit, zvolte větší velikost písma.
3) Výška řádku
Vzdálenost mezi dvěma řádky je dalším prvkem, který když nastavíte správně, vytvoříte čitelnější text. Pokud budou řádky příliš blízko u sebe, bude se lidem text obtížně číst, což rozhodně nechcete. Nicméně i s příliš velkým odstupem mezi řádky dobrou službu neuděláte.
4) Mezery mezi písmeny (kerning)
Kerning označuje vzdálenost mezi jednotlivými písmeny a symboly. Obvykle se používá spíše u jednotlivých slov, jako jsou loga než u dlouhého textu. Pokud je vaše značka jednoslovná, můžete použít kerning, abyste písmena zviditelnili tím, že je od sebe mírně vzdálíte.
5) Hierarchie
Hierarchie pomáhá čtenáři soustředit se na nejdůležitější část textu. Umožňuje mu snadnou orientaci, ví, kde má začít a kam má jít dál. Chcete-li vytvořit jasnou hierarchii, vyzkoušejte tučnější styl, různé fonty, barvy nebo velikost textu.
6) Vzdálenost mezi písmeny (tracking, letter spacing)
Tracking, stejně jako kerning, ukazuje vzdálenost mezi písmeny. Upravuje však vzdálenost mezi všemi písmeny v textu, ne jen mezi jednotlivými písmeny.
7) Zarovnání
Pro text můžete zvolit jednu z následujících možností zarovnání: vlevo, vpravo, na střed a do bloku. Na webu text zarovnávejte doleva, nikdy ne do bloku, protože tak by mohly mezi slovy vznikat velké mezery.